piątek, 28 kwietnia 2017

10 dni do matury

Cześć,
Już tylko 10 dni pozostało do matury. Tylko 10 czy aż 10? Uczycie się jeszcze czy już odpoczywacie przed maturą? Dla tych uczących się mam dla Was kolejną porcję zadań. Jak zawsze trzy interesujące maturalne zadania. Powodzenia! 😏



Jeśli z jakimkolwiek zadaniem macie problem, piszcie proszę w komentarzach. Na każde pytanie odpowiem. 

Zadanie maturalne pochodzi z arkuszu maturalnego z 2014 roku. Oczywiście, ze strony CKE.   



zadanie maturalne, 2014, poziom rozszerzony

Uzupełnij każdą lukę (1.1.–1.5.) jednym wyrazem, przekształcając wyraz podany w nawiasie, tak aby otrzymać logiczny i gramatycznie poprawny tekst. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych wyrazów. Za każde poprawne rozwiązanie otrzymasz 0,5 punktu.

WHY CAN’T YOU GET A SONG OUT OF YOUR HEAD?

An iPhone application can teach you a foreign language by using melodious music and rhythmic repetitions of essential words and phrases. This combination causes the new words to literally ring in your ears, making learning a language 1.1. (EFFORT) __________________ and enjoyable.
The application has been based on the concept of earworms. The term earworms refers to 1.2. (CATCH) ____________________ tunes of the songs which you hear a few times and then just can’t get out of your head. Rhythm and words, i.e. songs and verses, have always been a very powerful memory aid. 1.3. (ADVERT) ____________________ know only too well how powerful music can be in getting the message across with brainwashing jingles and soundbites.
The idea is as simple as it is old. Before the age of writing, ancient historical events were presented in verse and song forms so that they were easy to 1.4. (MEMORY) ____________________. In his book Songlines, Bruce Chatwin gives the example of Australian Aborigines who were able to navigate their way across hundreds of miles of desert to their ancestral hunting grounds without maps. How was it possible? Thanks to the 1.5. (PRECISE) ____________________ of the descriptions given in the lyrics of their traditional songs.


adapted from www.earwormsmobile.com


Zadanie - Uzupełnij drugie zdań tak, aby zachować znaczenie zdania pierwszego. Wykorzystaj podane słowo, nie zmieniaj jego formy. W każdą lukę możesz wpisać maksymalnie sześć wyrazów.

1.      I’m not sure if I unplugged the iron.           REMEMBER
I
________________________________________ the iron.
2.      My stepfather has a very irritating habit of playing loud music in the evening.        ALWAYS
My stepfather
________________________________________ in the evening.
3.      “I didn’t take your camera”, she said to me.           DENIED
She
________________________________________ .
4.      It was my first visit to the USK and I know I’ll be going there again soon.           TIME
It was the first
________________________________________ to the UK and I know I’ll be going there again soon.

5.      Leaving the company was a terrible mistake of mine. I regret it every day.           ONLY
________________________________________
the company. It was a terrible mistake.



Zadanie - Wstaw podane czasowniki we właściwej formie.

1.      Look! It’s Francais! I ____________________ (not see) him for ages.
2.      Stop ____________________ (make) that terrible noise.
3.      As soon as I ___________________ (finish) what I ___________________ (do), I ___________________ (go) to bed.
4.      My mother would have been angry if we ____________________ (not phone) her.

5.      I haven’t seen Jenny since we both ____________________ (leave) college. 


Mam nadzieję, że ćwiczenia nie okazały się za trudne. Jeśli jednak macie jakiekolwiek wątpliwości, ściągnijcie plik PDF i sprawdźcie swoje odpowiedzi. 

>>>PLIK PDF<<<

Powodzenia!
Good luck!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz