Już tylko 10 dni pozostało do matury. Tylko 10 czy aż 10? Uczycie się jeszcze czy już odpoczywacie przed maturą? Dla tych uczących się mam dla Was kolejną porcję zadań. Jak zawsze trzy interesujące maturalne zadania. Powodzenia! 😏
Zadanie maturalne pochodzi z arkuszu maturalnego z 2014 roku. Oczywiście, ze strony CKE.
zadanie maturalne, 2014, poziom rozszerzony
Uzupełnij każdą lukę (1.1.–1.5.) jednym wyrazem,
przekształcając wyraz podany w nawiasie, tak aby otrzymać logiczny i
gramatycznie poprawny tekst. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna
wpisywanych wyrazów. Za każde poprawne rozwiązanie otrzymasz 0,5 punktu.
WHY CAN’T YOU GET A SONG OUT OF YOUR
HEAD?
An iPhone
application can teach you a foreign language by using melodious music and rhythmic
repetitions of essential words and phrases. This combination causes the new
words to literally ring in your ears, making learning a language 1.1. (EFFORT) __________________ and enjoyable.
The application has been based on the concept of earworms. The term earworms refers to 1.2.
(CATCH) ____________________ tunes of the songs which you hear a few times and then just can’t get
out of your head. Rhythm and words, i.e. songs and verses, have always been a
very powerful memory aid. 1.3. (ADVERT) ____________________ know only too well how powerful music can be in
getting the message across with brainwashing jingles and soundbites.
The idea is as simple as it is old. Before the age of
writing, ancient historical events were presented in verse and song forms so
that they were easy to 1.4. (MEMORY) ____________________. In his book Songlines, Bruce Chatwin gives the example of Australian Aborigines who were able
to navigate their way across hundreds of miles of desert to their ancestral
hunting grounds without maps. How was it possible? Thanks to the 1.5. (PRECISE) ____________________ of the descriptions given in the lyrics of their traditional
songs.
adapted
from www.earwormsmobile.com
Zadanie - Uzupełnij drugie zdań tak, aby zachować znaczenie zdania pierwszego. Wykorzystaj podane słowo, nie zmieniaj jego formy. W każdą lukę możesz wpisać maksymalnie sześć wyrazów.
1.
I’m not sure if I unplugged the iron.
REMEMBER
I ________________________________________ the iron.
I ________________________________________ the iron.
2.
My stepfather has a very irritating
habit of playing loud music in the evening.
ALWAYS
My stepfather ________________________________________ in the evening.
My stepfather ________________________________________ in the evening.
3.
“I didn’t take your camera”, she said
to me. DENIED
She ________________________________________ .
She ________________________________________ .
4.
It was my first visit to the USK and
I know I’ll be going there again soon. TIME
It was the first ________________________________________ to the UK and I know I’ll be going there again soon.
It was the first ________________________________________ to the UK and I know I’ll be going there again soon.
5.
Leaving the company was a terrible
mistake of mine. I regret it every day. ONLY
________________________________________ the company. It was a terrible mistake.
________________________________________ the company. It was a terrible mistake.
Zadanie - Wstaw podane czasowniki we właściwej formie.
1. Look! It’s Francais! I ____________________ (not see) him for ages.
2. Stop ____________________ (make) that terrible noise.
3. As soon as I ___________________ (finish) what I ___________________ (do), I ___________________ (go) to bed.
4. My mother would have been angry if we ____________________ (not phone) her.
5.
I haven’t
seen Jenny since we both ____________________ (leave) college.
Mam nadzieję, że ćwiczenia nie okazały się za trudne. Jeśli jednak macie jakiekolwiek wątpliwości, ściągnijcie plik PDF i sprawdźcie swoje odpowiedzi.
>>>PLIK PDF<<<
Powodzenia!
Good luck!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz