poniedziałek, 25 maja 2015

Do you know... ? czyli kilka ciekawostek o Wielkiej Brytanii



Kolejna edycja blogerskiej akcji "W 80 blogów dookoła świata". Tak dla przypomnienie: jest to akcja blogerów językowo-kulturalnych, już po raz 14 (ależ ten czas szybko mija). Wpisy ukazują się zawsze 25 dnia każdego miesiąca o godzinie 10. 



Temat wpisu jest taki sam dla każdego z blogerów, biorących udział w akcji. Tym razem, w ankiecie wygrało takie oto zadanie: 5 ciekawostek o danych kraju, czyli Wielkiej Brytanii. Tylko 5? Bardzo trudne zadanie. Część takich ciekawostek już Wam przedstawiałam i to w ramach tej akcji. Pamiętacie? 







Wyobraźcie sobie taką sytuację... Polka na tronie brytyjskim...
 

Maria Klementyna Sobieska, bo o niej mowa, była zaręczona z księciem Jakubem Stuartem, synem obalonego króla Jakuba II Stuarta i jego drugiej żony - Marii z Modeny. Maria Klementyna była wnuczką Jana II Sobieskiego. Ówczesny król Anglii był jednak przeciwny tym zaręczynom. Obawiał się, że Jakub i Klementyna doczekają się potomstwa. Aby zapobiec temu aresztowano Klementynę podczas jej podróży przez Włochy i umieszczona ją w zamku w Innsbrucku. Klementynie udało się oszukać strażników i uciec do Bolonii. W Hiszpanii wyszła za mąż za Jakuba, jednak nie była szczęśliwa. Po urodzeniu drugiego syna opuściła rodzinę i zamieszkała w klasztorze w Rzymie. Wkrótce po tym zmarła i została pochowana w podziemiach Bazyliki św. Piotra. W Bazylice znajduje się monument poświęcony Marii Klementynie, na którym wypisano: Maria Klementyna, królowa Wielkiej Brytanii, Francji i Irlandii. 

 
Spróbuj to wymówić...
 
Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch

To nazwa miejscowość w północno-zachodniej Walii.


58 literek tworzą najdłuższą zarejestrowaną nazwę administracyjną w Wielkiej Brytanii. Jest to również najdłuższa nazwa miejscowości i trzecia co do długości nazwa geograficzna na świecie. W tłumaczeniu oznacza Kościół Świętej Marii nad stawem wśród białych leszczyn niedaleko wodnego wiru pod Czerwoną pieczarą przy kościele św. Tysilia. Nazwa, która miała być atrakcją turystyczną na popularnej linii kolejowej London Euston-Holyhead, powstała w dziewiętnastym wieku. Cel osiągnięty. Miejscowość, ze względu na swoją nazwę oczywiście, jest często odwiedzana. Aby kupić bilet na pociąg na wyspie Anglesey, na której położona jest ta miejscowość, należy prawidłowo wymówić nazwę miejscowości... ja bym chyba musiała iść na pieszo.... ;)






Anglia i Rzymianie czyli Albion
 
Albion. Pierwszy raz tej nazwy użył Awienus w czwartym wieku. Jest bardzo prawdopodobne, że opierał się na jeszcze starszych źródłach. Pochodzenie tej nazwy nie jest znane i oczywiste, jednak należy ją wiązać z białymi (łac. albi) wybrzeżami hrabstwa Kent. Inna teoria głosi, że nawa pochodzi od Albiona, syna Posejdona, który osiedlił się na wyspie. Albion, nazwa Wielkiej Brytanii, zachowała się jedynie w literaturze.




Londinium czyli Londyn w dawnych czasach 
 
Najprawdopodobniej Londyn został założony w 47 roku. Miasteczko nie było wielkie a mieszkańcy pochodzili z różnych stron świata. Trzynaście lat później miasto zostało zniszczone w czasie powstanie królewskiego. Nad szybką odbudową miasta czuwał Julius Classicianus, wysłannik cezara Nerona. Pomiędzy rokiem 190 a 225 miasto zostało ogrodzone Murem Londyńskim o długości 3 kilometrów, wysokości 6 metrów i szerokości 2,5 metra. Pozostałości Muru są nadal widoczne w mieście.



 
Król Anglii, który nie znał angielskiego?

Mowa o Ryszardzie Lwie Serce (Richard the Lionheart) żył w dwunastym wieku i był królem Anglii od 1189 roku. Znany był głównie ze swoich kontrowersyjnych poglądów. Swoje królestwo traktował jako źródło dochodów na pokrycie kosztów związanych z wojnami, które prowadził. W kraju przebywał okazjonalnie i nigdy nie nauczył się języka angielskiego.

Takich ciekawostek jest o wiele więcej. Jeśli jesteście ich ciekawi to zajrzycie na blogi moich angielskich koleżanek. Ale nie tylko. Zapraszam Was również w podróż po ciekawostkach innych krajów i to nie tylko europejskich. 

Zapraszam Was również do śledzenia naszego bloga --> TU KLIK

Miłej lektury :) 


Chiny
Biały Mały Tajfun: 5 yunnańskich ciekawostek

Francja
Francuskie i inne notatki Niki: Pięć ciekawostek o Francji 
Français-mon-amour: Pięć ciekawostek o Lotaryngii 
Blog o Francji, Francuzach i języku francuskim: 5 rzeczy, których nie wiesz o Bretanii
Love For France: Francuska uprzejmość w 5 krokach

Gruzja 

Holandia
Język holenderski - pół żartem, pół serio: 9 holenderskich ciekawostek

Kirgistan
O języku kirgiskim po polsku: 5 ciekawostek o Kirgistanie i Kirgizach

Niemcy
Niemiecki po ludzku: 5 ciekawostek o Niemczech 
Willkommen in Polschland: 5 niemieckich ciekawostek 

Norwegia 
Pat i Norway: Norwegia jest naj

Rosja 
Rosyjskie Śniadanie: 5 ciekawostek z Rosji 

Szwecja
Szwecjoblog: 5 ciekawostek ze Szwecji 

Tanzania
Suahili online: 5 ciekawostek o Tanzanii 

Turcja 

Wielka Brytania 
Learn English Śpiewająco: 5 ciekawostek o Wielkiej Brytanii 
English my way: 5 ciekawostek o angielskim

Włochy 

22 komentarze:

  1. Jaki był w takim razie język ojczysty Ryszarda?
    Ta długaśna nazwa miasteczka to po prostu majstersztyk ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Francuski, tworzył nawet poezję w tym języku :)

      Usuń
    2. Francuski? Ciekawe :)
      A czytałaś - czytałyście - może książkę dla dzieci "Bracia Lwie Serce"? Jako dziecko ją uwielbiałam. Ciekawe jak się ma do Ryszarda :P

      Usuń
    3. Informację o języku francuskim, jako tym którym władał Ryszard znalazłam w kilku miejscach. Dotarłam też do informacji, że król pisał poezję w języku (dialekcie?) Limousin. I jak tak sobie poklikałam to znalazłam się we Francji. :)

      Usuń
  2. Połamałam sobie język na walijskiej nazwie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. odważna jesteś :) ja nie próbowałam tego przeczytać :)

      Usuń
  3. Lubię ciekawostki historyczne :-) choć najbardziej zaskoczyłaś mnie tą nazwą walijskiej miejscowości. Chciałabym to usłyszeć :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a proszę.... http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Cy-Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch.ogg

      a tu mniej więcej wymowa w języku polskim... Chlanwair puchlgłyn gochl gogerych łyrn drobuchl chlanty siljo go go goch
      Nie wrzucałam tego do postu bo tego typu zapisy fonetyczne przyprawiają mnie o dreszcze...

      Usuń
    2. Kiedyś spotkałam na promie Walijczyków i pierwsze, o co ich zapytałam, to właśnie to :)

      Usuń
    3. I co odpowiedzieli? :)

      A tak swoją drogą to ciekawe, czy Walijczycy umieją wymówić tę przecudną nazwę :)

      Usuń
    4. Właśnie chodziło mi głównie o wymowę, więc powtórzyli mi ją kilka razy, a potem ja próbowałam powtórzyć po nich.

      Usuń
    5. udało się? bo ja próbowałam się tego nauczyć... chyba się nie udało... :)

      Usuń
    6. Przez jakiś czas powtarzałam z lubością i wtedy się udawało, a potem byłam tylko dumna, że wiem, jak to napisać.

      Usuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słuszna uwaga. Od razu wiadomo, o co chodzi. Ciekawe tylko, ile osób pamięta tę nazwę :)

      Usuń
  5. Tak mnie zaintrygowałaś tym Lwim Sercem, że już siedzę w Wikipedii :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie wiedziałam o polskiej królowej Marii Klementynie Sobieskiej!
    A co do tej nazwy, to może wystarczy powiedzieć: poproszę bilet do miejscowości o najdłuższej nazwie i w kasie zorientują się, o co chodzi? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdzie nie dotarłam do informacji, że zasiadła na tronie brytyjskim a jedynie, że była zaręczona, a potem w Hiszpanii wyszła za mąż za Jakuba, syna króla brytyjskiego... może jakby się tak wczytał i pobawił w detektywa to kto wie co byśmy odkryli... :)

      Usuń
  7. Właśnie wyczytałam, ze Francuzi nazywają Anglię a nawet cała Wielka Bretanie "perfide Albion". Ciekawy, czym Anglicy im zaszliśmy za skore ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny pomysł z tym cyklem na różnych blogach. Dużo ciekawych informacji "praktycznie" w jednym miejscu:) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wraz z blogerkami dziękuję za miłe słowa. To nas motywuje do dalszej pracy. :)

      Usuń