sobota, 25 kwietnia 2015

Superstitions one more time ;)

O brytyjskim przesądach już kiedyś Wam pisałam z okazji piątku 13tego. Dziś ponownie zajmuję się tym temat ale z innej okazji. Dziś mija rok od opublikowania pierwszych wpisów w ramach akcji "W 80 blogów dookoła świata". Nie mogłam przepuścić takiej okazji i nie dopisać kolejnych zdań do mojego poprzedniego postu. Akcja "W 80 blogów dookoła świata" jest Wam na pewno znana, a jeśli nie to kilka słów przypomnienia. Co miesiąc blogerzy językowo-kulturowi dokładnie o tej samej godzinie publikują post na wybrany przez siebie temat. W dniu dzisiejszym jest to 13 wpis, dlatego też każdy z blogerów przybliży Czytelnikom przesądy i zabobony, w które ludzie wierzą (lub nie) w krajach i kulturach o których piszą. 



1. DO NOT WALK UNDER A LADDER
To jest jeden z najbardziej popularnych przesądów w Wielkiej Brytanii, i chyba nie tylko tam. Jeśli widzisz drabinę opartą o ścianę w Wielkiej Brytanii, to jest bardzo mało prawdopodobne, że pojawi się ktoś idący pod nią.
Uważa się, że ten przesąd pochodzi z Egiptu sprzed tysięcy lat. Egipcjanie mocno wierzyli w moc piramid. Tak bardzo, że nawet drabina oparta o ścianę tworzy trójkąt, który symbolizuje piramidę. Wierzyli, że przejście pod drabiną złamie "moc" piramidy i przyniesie pecha.



2. DO NOT OPEN AN UMBRELLA INDOORS
źródło
Możliwe są dwa początki tego przesądu. Niektórzy ludzie uważają, że pochodzi jeszcze z egipskich czasów, kiedy parasole były używane do ochrony ludzi przed Słońcem. Otwarcie parasola w budynku było obrazą boga Słońca.


Inni natomiast uważają, że ten przesąd, wywodzi się z osiemnastego wieku Londynu, gdy przeciwdeszczowe parasole z dużymi metalowymi szprychami zaczęły być używane. Parasole były bardzo duże i trudne do otworzenia, dlatego też często powodowały szkody jeśli zostały rozłożone w domu. 



3. DO NOT SPILL SALT
źródło
Wiele osób rzuca sól przez ramię zaraz po tym jak ją rozsypie. Rozsypania soli przynosi pecha i każdy o tym wie. Jest na to jednak sposób, wystarczy rzucić sól przez ramię. Tylko uważajcie i sprawdźcie czy nikt za wami nie stoi. ;) 

Zapewne trudno w to uwierzyć, ale wiele lat temu sól była bardzo droga i rozsypywanie jej było marnotrawstwem, co było bardzo złą wróżbą. Inna teoria głosi, że rozsypywanie soli jest zaproszeniem diabła, natomiast rzucenie soli przez ramię zatrzyma diabła z dala od nas.



4. DO NOT BREAK THE MIRROR
źródło
Ten przesąd jest bardzo popularny. Panuje przekonanie, że połamanie lustra przysporzy nam siedem lat pecha. W czasach rzymskich, wierzono, że odbicie (w lustrze lub w wodzie), reprezentuje naszą duszę. Jeśli odbicie było zniekształcone (np łamaniu lustra lub kamienia wrzuceniu do wody), dusza także będzie zniekształcona, przynosząc pecha. Rzymianie wierzyli także, że zdrowie ludzi zmieniało się w 7-letnich cyklach; więc po połamaniu swojego odbicia, kolejne 7 lat to okres złego stanu zdrowia lub nieszczęścia. Ten pech zmieni, kiedy organizm regeneruje się po 7 latach.



5. DO NOT PUT NEW SHOES ON THE TABLE
źródło
Według przesądów w Wielkiej Brytanii, położenie nowych butów na stole symbolizuje śmierć członka rodziny. Wiele lat temu, gdy zmarł górnik, jego buty umieszczane były na stole. W ten sposób jego rodzina dowiadywała się o jego śmierci. Ze względu na to, ludzie zaczęli wierzyć, że buty umieszczone na stole to przepowiadają czyjąś śmierć.




Jesteście ciekawi w jakie przesądy wierzą ludzi w innych krajach na świecie? Jeśli tak to koniecznie odwiedźcie pozostałe blogi biorące udział w akcji "W 80 blogów dookoła świata". Poniżej znajdziecie linki. Miłej lektury :) 


Chiny: 

Francja:

Hiszpania:

Irlandia: 

Kirgistan:

Niemcy:

Stany Zjednoczone:
   
Szwecja: 

Tanzania/Kenia:

Turcja: 

Wielka Brytania: 

Włochy: 

Wietnam: 





10 komentarzy:

  1. Wow! Znałam tę przesądy, ale nie wiedziałam (i nie zastanawiałam się, skąd się wzięły! Dzięki za wyjaśnienia, będzie można zabłysnąć w towarzystwie! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Przesąd dotyczący przechodzenia pod drabiną został rozszerzony o przechodzenie pod słupem latarni lub znakiem drogowym wśród niektórych moich znajomych ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie, przesąd ten troszkę się rozszerzył i każdy, kto wierzy w zabobony nie przechodzi pod takim dużym znakiem drogowym co to dwie nogi ma... o latarni jeszcze nie słyszałam :)

      Usuń
    2. Muszę przyznać że fajnie wyszła nam ta akcja. Z zainteresowaniem czytam wszystkie wpisy i jestem pod wrażeniem jak z różnych punktów widzenia udalo się przedstawić przesądy nawet z tych samych krajów lub z kraju o tym samym języku 😊

      Usuń
    3. Ja sama też nie przechodzę pod znakami drogowymi :) (z dwoma nogami)

      Usuń
  3. Nie znałam tego przesądu z butami. Fascynujące, jak ludzie budują sobie skojarzenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja go znałam ale nigdy nie wiedziałam dlaczego... pisanie postów na bloga uczy :D

      Usuń
  4. z butami to praktykowałam trochę przez wpływ mojej mamy, ale trochę z inncyh powodow. Twierdzi ona, że nowo zakupione buty trzeba położyć na łóżku aby były wygodne. Jak się położy na stół to będą niewygodne :) ma sens w sumie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. moja Mama zawsze zwracała na to uwagę i upominała, żeby butów na stole nie stawiać... ale nigdy nie wiedziałam dlaczego.... :)

      Usuń